nuffnang

Followers

tulis nama blog korang.. nanti i follow ok....

Sunday, December 8, 2013

Boleh ke sekolah menentukan masa depan kita?

Ada orang bagitau aku pasal sekolah boleh menentukan masa depan seseorang.... masa tu kami tengah discuss pasal study MBA...

Masa tu aku x dapat nak kata setuju atau nak bantah.. tapi bila pikir2 balik.. aku x setuju dengan pendapat yang sekolah boleh menentukan masa depan seseorang...

Kawan aku tu cakap tengok sapa yg mai dari sekolah bagus2... ramai yg study sampai tahap master dan phd...

Bab ni aku x setuju sebab ada juga member2 aku yg mai dari sekolah yg reputasi teruk  n ada setengah sekolah depa tu sampai kena cop tu sekolah budak jahat... but still perform better dari org yg datang dari sekolah elite or sekolah asrama penuh... ada yg jadi engineer.. businessman, manager and pegawai kerajaan yg berpangkat tinggi... ada plak kawan2 yg mai dari sekolah yg best2, famous and elite macam penang free school, st georges, mrsm, sekolah sains, mckk, rmc... tapi end up jadi org yg errmmm x nak laa sebut kat sini... cuma aku bleh sebut keadaan depa tu x sehebat ngan asal diorang dari sekolah yg kononnya elite and famous tu...

Even aku sendiri datang dari sekolah yg kononnya dulu diiktiraf sebagai sekolah bestari... tapi result spm aku x hebat bahkan boleh dikira teruk laa dalam family... masa tu aku sendiri rasa aku x de masa depan... disebabkan masa tu aku x dapat mana2 tawaran utk further study... so aku ikut je kata mak ambil foundation course kat yayasan... lepas tu baru aku dapat tawaran utk sambung study.. aku dapat offer buat diploma dalam bidang kimia tp disebabkan aku x minat so aku mmg x dpt nk score high marks... aku dh rasa down masa tu... minta tukar fakulti sampai sudah x dapat...

So lepas diploma aku terus kerja... aku sambung degree pada usia yg lambat.   Waktu org patutnya dh mula buat master... tapi aku cari duit n pengalaman dulu.. so lepas je buat degree... aku terus apply mba kat usm... masa aku buat degree, lecturer aku suggest suruh buat master and kalau bleh sampai phd...

Masa tu aku rasa dapat inspiration dari lecturer tu... even masa dapat result bila aku dapat offer buat mba pun aku sendiri terkejut... rasa macam x percaya aku bleh gak buat mba... mmg study MBA ni susah.. tu aku mengaku... tp aku x nak mengalah..  challenge diri sendiri...

So berbalik pada tajuk.. aku tak rasa laa sekolah yang menentukan masa depan seseorang... tapi individu tu sendiri yg kena tau apa yg dia nak utk masa depan diri dia bukannya sekolah... kalau mai dari sekolah elite tp sendiri x de hala tuju mmg x de masa depan gak... kalau mai dari sekolah yg biasa or ulu pun.. tapi kalau org tu dh tau apa hala tuju dia.. dia akan cari jalan utk ubah masa depan dia... terpulang pada diri kita cuma ada kalanya depend on nasib gak laa... tp kalau bergantung kat nasib je mmg x ke mana laa jawabnya...

2 comments:

  1. memang individu tu sendiri, x kena mengena dgn sekolah atau family. sekolah atau family tu cuma memudahkan/menyusahkan perjalanan je. tapi at the end of the day, kesedaran tu kena dtg dari diri sendiri.

    ReplyDelete
  2. kita yg tentukan masa dpn kitakan.....blogwalking,jemput ke follow blog saya..http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...