nuffnang

Followers

tulis nama blog korang.. nanti i follow ok....

Wednesday, June 29, 2011

nak hafal fakta sejarah? mehh ikut cara mak aku...

tadi tengok teksi tunai... yg si bob lokman tanya soalan kuiz kat orang tu... so ada soalan pasal negeri2 bersekutu... ermm teringat satu cerita lama masa  aku sekolah dulu2...

aku : ermm payahnya nak ingat negeri2 bersekutu ni.... negeri bersekutu laa, negeri tidak bersekutu laa.. negeri selat laa..

mak : apa susah negeri selat kan penang ngan melaka je...

aku : yg tu tau dah.. ni pening laa nak bezakan negeri bersekutu ngan negeri tak bersekutu...

mak : senang je.. aku ada petua orang dulu2... hang dengaq ni... negeri2 bersekutu tu perak, pahang, selangor, negeri sembilan dan johor....

aku : ok, so macam mana nak ingat?

mak : formulanya cam ni... buat style cerita... "pak hang berak berterabor tepi jalan kotor"

aku : haah???? tipu laa mak ni...

mak : laa betul la... pak hang tu kira untuk pahang, berak plak relate ngan perak, berterabor untuk selangor, tepi jalan ingat untuk negeri sembilan n johor relate la ngan kotor... 

aku : hahhaha itu macam ka?? 

tapi memang sungguh apa yg aku cakap... aku dapat ingat negeri bersekutu sampai hari ni... hahaha gara2 cerita yg mak bagi tu... tapi maybe laa otak aku ni mudah terpengaruh ngan idea kerek or gila2 mcam ni.. tu yg senang ingat... heheheh.. ada2 je laa... tapi kata mak tu cara orang Penang zaman dulu2 nak ingat fakta... heheheh... well kalau ada yg terasa.. maaf laa ye.. ini bukan lawak menghina.. cuma nak bagi ingat fakta je.. tak sindir sesiapa pun... 


1 comment:

  1. macam aku yg x reti nak wat lawak.. macam mana..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...