nuffnang

Followers

tulis nama blog korang.. nanti i follow ok....

Monday, May 16, 2011

hari ni hari untuk cikgu2...

happy teacher's day... ermm aku baru je lepas menonton cerita to sir with love... dan aku teringat pada cikgu dahlan dan cikgu bani... dua2 dah pun arwah... tapi aku masih ingat jasa diorang...

cikgu dahlan seorang guru yg pandai ajar math... walaupun mak aku sendiri sorang cikgu math.. aku lebih suka cara cikgu dahlan... sorry mak... cikgu dahlan ajar math sangat fun... sampai sekarang aku ingat lagi macam mana belajar pentagon, hexagon and especially heptagon... dan dia x pernah marah.. walaupun kekadang (ye ke kekadang??.. hheheh) aku lupa buat homework or lupa bawa buku.. cuma dia akan perli yg akhirnya buat aku tersipu2 malu... hehehe

cikgu bani pun seorang cikgu yg baik gak.. muka nampak garang tapi dia baik hati.. actually dia jiran n kawan mak aku... so aku mmg gerun skit ngan dia ni.. cikgu bani tau pasal problem aku n family aku.. tapi x pernah sekali pun dia cerita pasal siapa aku kat kawan2 aku dan dia x pernah perlekeh aku.. malah pasal dia gak aku minat ngan kimia.. sayangnya minat aku kepada kimia "mati" bila aku masuk uitm... ntah laa kenapa... mungkin aku rindu gaya cikgu bani mengajar.. tapi aku pun x apply untuk diploma kimia... dah ditawarkan.. aku terima je.. cuma nasib aku mungkin bukan dalam bidang kimia.. x pe laa.. tapi aku tau kalau cikgu bani masih ada.. mesti dia sedih aku x teruskan bidang kimia...

bukan mereka berdua je yg aku sayang... aku sayang ramai cikgu aku...
BM - cikgu zainab, cikgu hasnah - sekolah rendah, cikgu johari - sekolah rendah
BI - mrs lee peng, sir choong chai huat
MATH - mak aku.. hehehe, sir dahlan
ADD MATH - cikgu siraj nahar... lip lap lip lap anak mami.. hahaha
SCIENCE - cikgu azhar
AGAMA - ustazah wan nun n her husband ustaz shukri
KIMIA - cikgu salma baris, cikgu bani

actually ada lagi.. tapi aku dah lupa nama diorang... sorry...

ermm teringat zaman sekolah dulu.. zaman gila2 student munshi... aku harap cikgu2 dapat memaafkan kesalahan aku masa lalu...

aku suka pada cikgu yg cool bila mengajar... maksud aku tak garang sangat tapi tegas... baru laa student rasa confident nak belajar n tak takut nak bertanya... aku x suka ngan konteks garang... sebab bagi aku tu hanya akan jauhkan student dari cikgu...

sekarang ni bila aku sendiri dah masuk alam cikgu.. (eh eh cikgu ke aku ni?? perasan nya aku ni.. hahaha) maksud aku jadi cikgu tuisyen je... aku seboleh mungkin cuba method yang berlainan untuk buat student aku paham ngan apa yg aku cuba sampaikan.... aku lebih suka bagi contoh semasa utk buat diorang paham... kalau untuk subject math plak.. aku lebih suka tunjuk step by step macam mana nak dapatkan answer.... malah aku x kisah nak discuss topik apa sekali pun ngan diorang... termasuk laa personal matters... bagi aku kalau cikgu paham karakter student.. proses pembelajaran akan jadi lagi lebih mudah.... dan aku rasa happy bila aku dapat bantu diorang....

so kepada semua cikgu2 kat luar sana... ye termasuk laa mak aku.. hehehe selamat hari cikgu....

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...